Smink & Makeup

Tisztességes lájkok

2012. június 06. spacegirl

Mostanában több olyan véleményt olvastam, ami azt fejtegette, hogy mennyire nem „tisztességes” dolog „pénzért venni” követőket. Kommentben már leírtam a véleményemet erről, de talán megér egy külön bejegyzést is a dolog.

flying-cat-fight-1.jpg

Elsősorban azt gondolom, hogy mindenkinek a maga dolga, hogy miért és hogyan építi a blogja látogatottságát és közösségét, legalábbis addig a pontig, amíg másokat nem zavar vele. Azaz pl. nem spamel mások blogján, Facebook oldalán. (Spam alatt itt azokat a hozzászólásokat értem, amiknek nagyjából az egyetlen célja, hogy az illető blogjára terelje a figyelmet. Ebből az a rosszabb fajta, amelyik őszinte hozzászólásnak próbálja álcázni magát és úgy ajánl valamilyen oldalt, szolgáltatást.  A spam kategóriájába esnek a különböző „díjak” is, amelyeknek más célja nem nagyon van, mint hogy linkek mutassanak az adott oldalra.)

A látogatottság építésének van számos jól bevált módja, amely nem tartozik a spam kategóriájába:

  • Aktív részvétel hasonló témájú és/vagy célközönségű blogon – Ha tartalmas, értékes a hozzászólásunk, akkor fel fogják keresni a mi oldalunkat is, anélkül, hogy spamelnünk kellene.
  • Linképítés – Ha színvonalas a tartalmunk, arra mások maguktól is fognak linkelni (ehhez lásd még az előző pontot, ill. keresőből, megosztásból is ránk találhatnak, de ez nagyon hosszadalmas és fáradságos munka eredménye). Ezen kívül ajánlhatjuk a blogunkat tematikus linkgyűjteményekbe, hírgyűjtőkbe is (pl. beautyblogger tutilap, sminkbox, lap.hu oldalak stb., linkcserét kérni ciki, ideje elfelejteni!).
  • Közösségi média (elsősorban Facebook) megosztás, Facebook oldal – A tartalmak fogyasztásának egyre gyakoribb módja, hogy az olvasók a közösségi médiából érkeznek, ezért érdemes megosztó gombokat elhelyezni és egy a bloghoz kapcsolódó, annak tartalmát kiegészítő Facebook oldalt létrehozni, menedzselni.
  • +1: A blog címének feltüntetése a különböző profilokon, aláírásban stb.

A látogatottság és ismertség építése valamilyen speciális tartalom előállításán is alapulhat:

  • Vendégposztok – A jó vendégposzt hozzáadott értéket jelent a másik blog olvasói számára, és egyúttal számunkra is szerezhet új olvasókat.
  • Csoportos témafeldolgozás – Valamilyen témát, legyen az smink inspiráció, -verseny vagy bármi egyéb többen is feldolgoznak, linkelve egymás bejegyzéseire, munkájára.

Nagyjából idáig terjednek a látogatottság építésének azok a módszerei, amelyek „csak” időbe kerülnek. Ami ezen túl van, az már pénzbe is kerül:

  • Nyereményjáték – A nyereményjátékok feltétele általában az, hogy a résztvevő legyen követője az oldalnak, ilyen módon ez már „lájk vásárlásnak” tekinthető. Érdekes módon azok, akik a pénzért szerzett lájkokat tisztességtelennek tartják, a nyereményjátékot nem érzik ebbe a kategóriába tartozónak. Vagy csak másoknál érzik annak. Nem árt egyébként fenntartással kezelni az így szerzett „rajongókat”, hiszen sokan csak a játék miatt válnak követővé és a forgalomnövekedés csak átmeneti lesz.
  • Hirdetés – Komolyabb forgalomterelés, legalábbis rövid és középtávon szinte elképzelhetetlen anyagi befektetés nélkül. Ennek nem feltétlenül kell nagy összegnek lennie, de az anyagi ráfordítás mellett újabb idő befektetését is igényli. A ráfordítható anyagi kerettől függően a leginkább költséghatékony megoldást a Facebook hirdetés jelenti, amivel a Facebook oldal könnyen önfenntartó méretűre (2-3.000 tag) duzzasztható. Fontos persze, hogy olyan tagokat toborozzunk, akik a célcsoportunkba tartoznak és valóban érdeklődnek a téma iránt. Ha valamilyen termék vagy szolgáltatás értékesítése is történik a blogon, akkor érdemes Google AdWords-ben is gondolkodni, csak a látogatottság építéséhez kevésbé költséghatékony. (A Facebook oldal akkor is terel forgalmat, ha éppen nem fut a kampány, persze igyekeznek ennek lehetőségeit szűkíteni.) Ezen kívül számos egyéb hirdetés, együttműködés szóba jöhet, ami látogatottságot tud terelni a blogra.

Nagyjából itt jutottunk el a „tisztességesség” kérdésköréhez, hogy ti. mennyire fogadhatók el ezek a fizetős módszerek. Reklámosként persze nehéz lenne tagadnom, hogy semmi bajom sincsen a hirdetéssel, de ezt még fogom fejtegetni egy kicsit, és remélem, hogy így mások is megértik és elfogadják ezt a nézőpontot.

A blog.hu-n viszonylag kevés nagyobb divat és szépségápolási témájú blog van, és nem is alakult ki olyan beauty blog olvasó közösség, mint a Bloggeren/Blogspoton. Ez igaz több éve indult, számos elismerést szerzett blogokra is. Így nekünk az olvasógyűjtés és közösségépítés fő terepe a Facebook. Itt egyrészt sokkal több lájk és hozzászólás születik, mint a blogon, másrészt tekintélyes forgalmat is terel ide.

A mi kampányunk napi 2 dollárért fut 2011. júniusa óta, azaz lassan egy éve, hetente átlagosan 12 dollár lesz a vége, ami kb. 2900 Ft. Ez nem egy hatalmas összeg, kb. annyi, mintha havonta vennénk egy értékesebb terméket nyereményjáték céljára. Az hogy ennyire költséghatékony a kampány, számunkra azt is mutatja, hogy jó dolog az, amit hirdetünk.

Az teljesen igaz, hogy nem minden lájk ugyanolyan értékű, de a tapasztalatunk azt mutatja, hogy lesznek állandó olvasók az így szerzett lájkolókból (nyilván nem mindenki), ha érdektelen a blog, akkor hiába szereztünk lájkot, nem fogják olvasni. A statisztikákban az is látszik, hogy ugyanolyan az aktivitás a Facebook oldalon, ha éppen nem fut kampány, azaz csak az eléréshez, az új követők szerzéséhez járult hozzá. Hasonló megerősítés, hogy rendszeresen kérnek tőlünk tanácsot akár a  Facebook oldalon vagy blogon keresztül, akár emailben.

Mindemellett láthattátok, hogy hirdetések is futnak a blogon. A Facebook oldal egy jól látható jelzés a hirdetők számára is, hogy stabil „háttérországgal” rendelkezünk.

Összességében azt gondolom, hogy semmilyen „tisztességtelenség” nincsen abban, ha valaki hirdet, érdemes mondjuk arra odafigyelni, hogy azoknak hirdessünk, akiket tényleg érdekelhet a tartalmunk (azaz ha magyarul írunk, nem sok értelme van külföldiekkel dagasztani az oldalt, különösen, hogy ez egy kattintás után azonnal látszik). Azon rugózni meg aztán végképp nem érdemes, hogy ki hogyan építgeti a blogját, hiszen ha nem tetszik, nem kell olvasni. Ha meg tetszik, akkor miért fáj, hogy a követők egy része hirdetésből jött? Nincs jelentősége.

Kommentek

comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása