Smink & Makeup

Tippek biciklizéshez

2013. április 30. spacegirl

Nagyjából 15 éves kihagyás után pár éve ültem először biciklire, és tavaly kezdtem el rendszeresen bringával munkába járni. Idén elég hirtelen fordult a tél nyárba, úgyhogy az igazán kellemes tavaszi bicikliző szezont át is ugrottuk, de mivel egyre többen bringáznak az utakon, jól jöhet néhány tipp, nemcsak smink fronton.

girl_on_a_bicycle_by_mobby05.jpg
Kép: Deviantart - mobby05

Mivel nemrég szereztem jogosítványt, és inkább a vezetést gyakoroltam, most jutottam csak el odáig, hogy elővegyem a biciklit. Vagyis jutottam volna, ha nem szembesülök azzal a szomorú ténnyel, hogy a tavaly vásárolt vagány városi surranómat elkötötték. A hétvégén beszereztem egy klasszikus országúti bringát, ami ugyan teljesen jó állapotban van, de remélhetőleg kevésbé ösztönöz lopásra, mint a teljesen újszerű, karcmentes megboldogult bringám. Na de a tárgyra visszatérve, íme néhány tipp, ami hasznos lehet!

1. Tanuld meg a KRESZ-t! Tudom, hogy ez nagyon triviálisan hangzik, de egészen ijesztő, amit egyes bringások művelnek az utakon. Amíg nem volt jogosítványom, én is simán elkövettem például azt, hogy átsuhantam egy jobbkezes utcán, és igazából csak szerencsém volt, hogy éppen nem jött senki. Éppen így gyakran előfordul, hogy nem néznek körbe az elsőbbség táblánál, figyelmen kívül hagyják a stop táblát, jönnek szembe az egyirányú utcában, gyalogosként leszorítanak a járdáról (ahol úgy általában nem is lehetne menni) vagy teljes nyugalommal hajtanak át a zebrán a nyeregben ülve. Ezek akárhogy nézzük is, veszélyes helyzeteket idézhetnek elő. Érdemes beszerezni az Autóvezetők KRESZ Tankönyvét, és megtanulni az általános szabályokat, különös tekintettel a kerékpárosokra vonatkozó részekre. És persze folyamatosan figyelni kell (ott is, ahol elvileg elsőbbségünk van), előzés és irányváltoztatás előtt körülnézni, az irányváltoztatási szándékot egyértelműen jelezni stb. stb.

share_the_road_20px.jpg

Kép: 20px

2. Megfelelő ruhában és cipőben tekerj! Egyre több olyan biciklist látni, aki a hétköznapi ruhájában teker, beleértve mondjuk a szoknyát és a magassarkút is. Mindenkinek szíve joga, hogy miben teker - és például Hollandiában ilyen az átlag :) - azért nem nehéz belátni, hogy egy kényelmes ruhában és lapos talpú cipőben kényelmesebb és biztonságosabb tekerni. A nagyon szűk nadrágok kifejezetten kínzóak tudnak lenni, szóval érdemes egy kicsit lazábbat választani. Én a nadrág alá szeretek felvenni egy vékony, "aláöltöző" betétes nadrágot, mert egyrészt puhább lesz tőle az "ülés", másrészt inkább ez lógjon ki a csipőnadrágból, mint a fenekem :) Én egy kényelmes 20-25 km/h-s tempót szoktam tekerni, ha jobban sietek, akkor egy 30-35-öst, de az már izzasztóbb általában. Ha nincs lehetőség a célállomáson fürdeni, akkor is legalább váltópólót érdemes magunkkal vinni. Ami a táskát illeti, én beszereztem egy kényelmes hátizsákot, ami alig érintkezik a hátammal, így nem izzadok bele akkor sem, ha gyorsabban tekerek. Bevallom, hogy én nem szoktam bukósisakot hordani, de sokan alap biztonsági felszerelésnek tartják, és tényleg életet menthet. Nem is tudom, hogy a ruhás részhez tartozik-e, de időnként látok olyanokat, akik fülhallgatóval tekernek. Ez konkrétan életveszélyes (miért kapcsolnánk ki szándékosan az egyik érzékszervünket?), a zenére tekerés szerintem spinningre való, nem a napi közlekedésbe.

3. Legfeljebb vízálló sminket viselj! Ez persze arra vonatkozik, aki 10-15 km/h-nál gyorsabban szeretne haladni (nekem ez már zavaróan tötymörgős). Szemüvegben is szokott könnyezni a szemem a menetszéltől, illetve valamennyire meg is szoktam izzadni, ha máskor nem, akkor, amikor leszállok a bicikliről. Ilyenkor a smink könnyen leolvadhat az arcunkról, ezért legfeljebb egy enyhébb és lehetőség szerint vízálló sminket érdemes viselni. Én ilyenkor inkább bevágom a hátizsákba a sminkletörlő kendőt és a neszeszert, majd érkezés után foglalkozom a dologgal.

4. Szerezz be normális lámpákat, egy jó zárat és lopásérzékelőt! A lámpák alapvető és kötelező felszerelések, amikből "rendeset" érdemes venni, olyat, ami tényleg látszik a sötétben, és a standard helyekre kell felszerelni a vázra, nem a fejen meg a nadrágon viselni. Ha egy autós sötétben közlekedik, sokkal könnyebben felismeri a biciklist, ha a standard helyeken van kivilágítva. Sajnos a jó zárat hiába szereztem be, ugyanis legfeljebb hátráltatta a tolvajt, de meg nem akadályozta. Az okosok azt mondják, hogy az erős láncok és U-lakatok a legbiztonságosabbak. Az U-lakatot én kevésbé szeretem, mert jó pár helyen elég macerás lekötni vele a bringát, egy lánc egyszerűbb ebből a szempontból. Azt talán mondani sem kell, hogy nem a könnyen eltávolítható első keréknél érdemes láncolni, hanem a hátsónál, átvezetve a váz zárt részén is. Kicsit borsos az ára, de egy nagyobb értékű bringánál érdemes beszerezni SpyBike-ot is, én így utólag nagyon sajnálom, hogy nem vettem meg, mert akkor valószínűleg meglenne a kis Giantem :(

Szoktatok biciklivel járni? Van valamilyen hasznos tippetek?

Kommentek

comments powered by Disqus