Smink & Makeup

Így készíts magadról profi portrét drága cuccok nélkül!

2019. május 19. Rabbit

Béna a profilképed? Gyorsan kellene egy kép magadról? Ha követed ezeket a lépéseket, akár te is elkészítheted. Csak egy fényképezőgép kell hozzá, néhány ingyenes program, és pár olyan dolog, ami bármelyik otthonban fellelhető. Ihász Ingrid profi fotós tippjei.

Mire van szükség ahhoz, hogy portrét készíthessek magamról?

 

Bár biztos megoldható mobiltelefonnal és szelfi bottal is a dolog, most egy ennél eggyel jobb megoldást mutatok. A mobilodat azért ne rakd el messzire, mert szükség lesz rá. A hozzávalók:

  • Cserélhető objektíves fényképezőgép, akár 18-55 mm-es kit objektívvel, de ha van teleobjektíved (pl. 55-200 mm, 85 mm stb.), még jobb
  • Állvány vagy alternatív megoldásként egy létra vagy egyéb “emelvény”, amire biztonságosan el tudod helyezni a gépedet fejmagasságban
  • A fényképezőgépedhez való mobil alkalmazás, amivel tudod távolról vezérelni (pl. Nikonhoz a WirelessMobileUtility, Canonhoz a Camera Connect)
  • Opcionális: derítőlap állvánnyal vagy akár egy magas ruhaszárító egy fehér törölközővel vagy lepedővel; ventilátor, hogy lobogjon a hajad a képen

Már csak azért is fontos megemlíteni, mert sminkes blogon vagyunk, hogy az ápolt megjelenés nagyon fontos minden fotózásnál. A megfelelő smink és frizura rengeteget dob egy képen, arról nem is beszélve, hogy nagyobb magabiztosságot ad. Az urak a megfelelő hajviselet mellett megborotválkozhatnak vagy megigazíthatják az arcszőreiket. Ha nem éppen most érkeztél a fodrásztól és sminkestől, akkor kövesd Katushka tippjeit:

Az alapozó színe egyezzen meg a bőröd színével, ne legyen az álladnál látható vonal. Lehetőleg ne használj ásványi és fényvédős sminket, mert becsillanhatnak a képeken. A matt bőr jobb a fotózáshoz, mint a fényes, ezért a sminket érdemes átlátszó púderrel fixálni.

 

Ami a szemeket illeti, kerüld a túl fényes és csillámos szemfestékeket. Azt javaslom, hogy matt vagy szatén természetes színeket válassz, amelyek kiemelik a szemedet. A szemceruzára is igaz, hogy a kevesebb több. Lehetőleg ne legyen a vízvonal túl erősen sötétre festve, mert attól a szem kisebbnek látszik. Azt javaslom, hogy vízálló fekete szempillaspirált viselj.

 

Amikor a pirosítóra kerül a sor, olyat érdemes választani, mint a természetes arcpíred. Kerüld a nagyon fényes és csillámos árnyalatokat. A pirosítót a fotózáshoz a hétköznapinál kissé erősebben szokták felvinni.

 

Az ajkakra egy természetes árnyalat a legjobb választás, mert a rúzstrendek eléggé gyorsan változnak.

Ami a frizurát illeti, lehetőleg ne viselj lófarkat vagy a fejtetőn kontyot, mert azok sokszor nem mutatnak jól a fotókon, legalábbis magadnak biztosan nehéz lesz a megfelelő szöget megtalálni a fotózáshoz. Legjobb, ha a hajad egyenesre vasalod vagy enyhén hullámosra szárítod vagy besütöd.

Milyen fényt keressek?

 

dreamworld-photography-portre-fotozas-diy.jpg

85 mm, ISO 800, F5.6, 1/200 sec

Az én kedvenc fényem az ellenfény, ezért az első képnél ezt használtam. Az ellenfény azt jelenti, hogy a fény a modell mögül érkezik, de még fentről (tehát nem ténylegesen a modell mögött van a nap, mert akkor csak egy sziluett látszana a képen). Ez a fény hosszabb hajnál mutat igazán jól, ritka hajnál vagy kopasz fejnél nem szerencsés. Rövid haj esetén könnyen lehet, hogy a nap pont átvilágítja a fület, ami ilyenkor szép piros lesz, és csak utómunkában tompítható. Ezen a képen a különböző távolságban lévő levelek dimenziót adnak a képnek, érdemes kihasználni az ilyen helyeket.

Ellenfényben érdemes az arcot deríteni, amire a profik derítőlapot vagy vakut használnak, de akár egy fehér törölköző vagy lepedő is megteszi. A szememben ezúttal egy szárítóra feltett lepedő csillan vissza. A lényeg, hogy a mögüled érkező fény erről a felületről visszaverődjön az arcodra. Ha szeretnéd, hogy a hajadat is szépen fújja a szél (és egyébként éppen nincsen), akkor bevethetsz egy ventillátort. Én ezt most kihagytam, a szél így is eléggé összekócolta a hajamat. Szóval kérlek, nézzétek el nekem, hogy nem tökéletes a frizura, az esős napok után végre volt egy kis fény és gyorsan kellett cselekednem.

Ami az időpontot illeti, a napfelkelte utáni és napnyugta előtti kb. 2 óra a legalkalmasabb az ellenfényes képek elkészítésére. Ennél a képnél már az ideálisnál feljebb volt a nap (10.00 óra után készült), de a lakásunk előtti növények ilyenkor is kellő árnyékot adnak. Olyan helyet érdemes keresni, ahol szépen körbeölel a hátulról érkező fény, de a nap nem világít bele közvetlenül az objektívbe, mert eltakarja például egy fa vagy épület vagy egyszerűen csak lehagyod a képről (kikomponálod). Ha közvetlenül belesüt a nap az objektívbe, akkor egy fényes, fátyolos kép fog keletkezni, ami már csak utómunkában korrigálható valamilyen mértékben.

dreamworld-photography-portre-fotozas-diy2.jpg

85 mm, ISO 800, F5.6, 1/125 sec

A második képen ennél sokkal egyszerűbb a helyzet. Árnyékos helyen fényképeztem, a fény szemből, kissé oldalról érkezik, ahogy az a szem csillogásán látszik. A felhős időnek köszönhetően a fény lágy és szórt, nincsenek erőteljes árnyékok. Ilyen fényviszonyok között egyszerűbb a helyzet, a géped is könnyen fókuszt fog találni.

Milyen beállításokat használjak?

 

Az ellenfény nem barátja az automata beállításoknak, sokszor “átveri” a gépbe épített fénymérőt is, ezért manuális beállítást (M) érdemes használni. (Egyébként is, de ez itt nem a hittérítés helye.)

dreamworld-photography-portre-fotozas-kamera-beallitasok.jpg

1. A rekeszt nagyra nyisd ki. Ha 18-55 mm-es kit objektíved van, akkor ez 55 mm-en (amikor legjobban rázoomolsz) F5.6 lesz. Ha van például egy fix 50 mm-es vagy 85 mm-es objektíved, ez akár F1.8 is lehet (ennél alacsonyabb értéket azért nem írok, mert akkor már profi cuccod van, és valószínűleg értesz is hozzá, szóval ezt a cikket legfeljebb azért olvasod, hogy vajon mit írkálok itt össze). Ha magadat fotózod, F2.8 alá szerintem nem érdemes menni, mert könnyen elcsúszhat a fókusz. A tág rekesszel az a cél, hogy a háttér minél elmosottabb legyen, így a figyelmet még jobban a lényegre, az arcodra irányítsd. A fenti képeket 85 mm-es objektívvel készítettem, F5.6-os rekeszértékkel.

Egy kis technikai kitérő

 

A cserélhető objektíves gépekben általában ún. APS-C vagy full frame szenzor található, az előbbi kisebb, az utóbbi pedig nagyobb, egészen pontosan akkora, mint korábban egy filmkocka volt a tekercsen. A belépő szintű és középkategóriás gépekben általában a kisebb, azaz az APS-C szenzor található. Ez azért fontos, mert az azonos gyújtótávolságú (pl. 50 mm-es) objektívek más látószöget eredményeznek a különböző szenzorméretek esetén. Ha egy APS-C szenzorral rendelkező gépre felteszel például egy 50 mm-es objektívet, akkor 1,5-szeres szorzóval kell számolni, azaz a képed olyan látószögű lesz, mintha egy full frame gépen 75 mm-es objektív lenne fent. Azaz kisebb lesz a kivágás, amit látsz, ezért is szokták “crop” névvel illetni az APS-C szenzort.

 

Ezzel a faktorral mindig számolni kell, amikor objektívet választasz, hiszen azt a hatást, amit egy full frame gépen az 50 mm-es objektív produkál, azt “cropos” gépen egy 35 mm-es objektívvel fogod tudni elérni. Így már könnyen ki tudod számolni, hogy a kit objektív 18-55 mm-es gyújtótávolsága átszámítva kb. 27-83 mm lenne full frame-en. Tehát ha cropos gépen 55 mm-es gyújtótávolságot választasz, akkor hasonló eredményt fogsz kapni, mint én a fenti képeken a 85 mm-es objektívvel full frame vázon.

2. Pontos záridőt nem fogok tudni neked mondani, mert az adott fényviszonyoktól függ. Akkor jó az expozíciód, ha a képed se nem túl világos, se nem túl sötét, azaz azt adja vissza, amit a szemeddel látsz. Próbáld ki, ha túl sötét a kép, hosszabb záridőre lesz szükséged, ha túl világos a kép, akkor pedig rövidebbre. Mivel a géped állványon/létrán lesz, ezért hosszabb záridőnél sem fog bemozdulni a képed, de arra azért érdemes figyelni, hogy 1/100 sec alá ne menj, mert akkor már a te minimális mozgásodtól is bemozdult lehet a kép, amit készítesz.

3. Az ISO-t állítsd minél alacsonyabbra, fényviszonyoktól függően kb. 100-800 közé. Az alacsony ISO azért előnyös, mert így kaphatod a leginkább zajmentes képet. Nekem az egyik kép esetében az adott fényviszonyok között az F5.6-os rekesz és 1/200 sec záridő 800-as ISO-t kívánt. Ennek a három értéknek (rekesz, záridő, ISO) a helyes beállítása eredményezi a megfelelő expozíciót. Ha van stabilizátor az objektíveden, kapcsold ki, hiszen nem kézből fogsz fotózni.

4-5. Az autofókusz beállítások közül az egy pontos autofókuszt, illetve az AF-S, azaz egyszeri (és nem folyamatos vagy automata) fókuszt válaszd ki. Az egy pontos fókusszal pontosan meghatározhatod, hogy mi legyen éles a képen, ez pedig a kamerához közelebbi szemed. Az egyszeri autofókusz állítás pedig álló (azaz nem mozgó) témákhoz való, hiszen feltehetően nem szeretnéd életed első ilyen portréját a kamera felé rohanva elkészíteni.

6. Ha a lehető legjobb eredményt szeretnéd elérni majd az utómunkában, akkor nyers (raw) formátumban is mentsd el a képedet. Ehhez azonban olyan képfeldolgozó programra lesz szükséged, ami ezt tudja olvasni!

7. A fehéregyensúlyt (White Balance) hagyhatod automatán, de választhatsz is az elérhető lehetőségek közül (pl. napsütés vagy árnyék). Ennek az a lényege, hogy a képed színei rendben legyenek, a fehér tényleg fehér legyen, ne kék, sárga vagy piros.

A fényképezőgépeden be kell kapcsolni a Wi-fit, majd a mobiloddal rácsatlakozni. A mobil alkalmazáson, amivel távolról tudod a gépedet vezérelni, látod majd, hogy mi lesz a képen és az élességet a szemedre tudod állítani. Arra érdemes figyelni, hogy amikor a telefonodat elviszed a képről, de az élességet már beállítottad, ne mozdulj el, hanem ugyanabban a pozícióban nézz bele a kamerába. Ha elmozdulsz előre vagy hátra, jó eséllyel már nem lesz éles a kép, amit készítesz.

A kamerát körülbelül szemmagasságban helyeztem el. Szűkebb kivágást használtam, így viszonylag közel van hozzám a fényképezőgép (azaz kisebb a tárgytávolság), ezért elmosódottabb lett a háttér még F5.6-os rekesznél is. Ezért is érdemes úgy komponálni a képedet, hogy utólag már ne kelljen levágni belőle.

Hogyan utómunkázzam a képet?

 

A munkám során a fotósok többségéhez hasonlóan az Adobe Lightroomot és Photoshopot használom, aminek egyébként egészen baráti árúak a havi előfizetései (legalábbis egyelőre), már csak a családi fotóim kedvéért is előfizetnék. Ez persze nem várható el senkitől, ráadásul nem is túl felhasználóbarátak és intuitívak ezek a programok első ránézésre (meg másodikra sem). Jó hír viszont, hogy a képszerkesztéshez ingyenes asztali és mobil alkalmazások is használhatók. A Photoshop ingyenes asztali alternatívája a Gimp.

dreamworld-photography-portre-fotozas-diy-mobil-elotte-utana.jpg

Előtte-utána

Az én egyik kedvencem a Snapseed (Android, iOS) mobil alkalmazás, ami funkcióit illetően egy mini Lightroom-Photoshop keverék. Nyilván nem tud mindent, de pont elég ahhoz, hogy a közösségi felületekre megszerkessz egy képet. (Gondolom, óriási faliképet nem terveztél nyomtatni.) Ha a Snapseed portré filtereit kevésnek találod, akkor használhatod például a Facetune-t (Android, iOS), ahol egyebek mellett az arcforma módosítására, bőrsimításra, szem élesítésre és fogfehérítésre is van lehetőség. Érdemes persze figyelni arra, hogy ne ess túlzásba, itt is igaz, hogy a kevesebb több.

dreamworld-photography-portre-fotozas-diy2-mobil-elotte-utana.jpg

Előtte-utána

Most akkor profi fotós lettem?

 

Talán tanultál egy-két új trükköt ebből a cikkből, de ez csak egy igen kis töredéke egy fotós munkájának és tudásának. Egy változatos, profi portrésorozatot magadról elkészíteni igencsak macerás, és a lehetőségek is korlátozottak. A kamera másik oldalán lehet igazán jól látni, hogy megfelelőek-e a fények, előnyös-e a póz, milyen kameraállás kellene a legjobb perspektíva és kompozíció eléréséhez. Egy-egy képet el lehet így házibarkácsban készíteni, de egy profi fotózást és persze egyedi látásmódot ez nem fog kiváltani. Még akkor sem, ha kivételesen jó érzéked van hozzá és sokat gyakorolod.

Ha szívesen olvasnál még hasonló tippeket, kövess az Instagramon (@dreamworldphotohu)!

Ihász Ingrid, DreamWorld Photography, portréfotózás, lifestyle családi és gyerekfotózás

Kommentek

comments powered by Disqus